Det engelska ordet ”nudge” betyder ”knuff”. Nudging är också ett begrepp inom beteendevetenskap som handlar om att påverka människors beteenden genom att ge en lätt och vänskaplig knuff i rätt riktning. Det görs utan att använda vare sig piska eller morot och utan att begränsa valmöjligheterna. Nudging innebär i stället att valsituationen utformas så att det blir lätt att göra ett bättre val.
Det är lätt att tro att människor fattar rationella beslut, men i själva verket påverkas vi av både känslor, sociala faktorer och situation. Vi har ofta problem med självkontroll, faller för frestelser, skjuter upp saker och gör som alla andra. Kanske har du någon gång köpt tre och betalat för två, trots att du egentligen bara skulle köpa en? Eller utan att tänka gjort som din kompis? Hjärnan tar mentala genvägar och många beslut tas på rutin. Nudging påverkar undermedvetet dessa mentala genvägar och uppmuntrar rätt beteende.

Grundprinciper för nudging
Grundläggande för nudging är att den ska få oss att göra bättre val. Val som är nyttiga för oss eller för samhället. Nudging måste alltså vara något mer än att bara utnyttja beslutsprocesser för egna syften som att sälja mer.
Nudging ska också vara transparent, den får inte vara vilseledande. Det handlar alltså inte om att lura eller pressa någon att köpa eller ta ett beslut. Den typen av manipulerande skapar bara motstånd och minskat förtroende.
En nudge ger inte någon belöning till användarna för att göra rätt (utöver den personliga tillfredsställelsen i att ha tagit ett bra beslut). Att ge en belöning vid rätt beteende kallas i stället för hugging. Men båda är mjuka metoder, till skillnad från att straffa eller förhindra felaktigt beteende.
Nudging handlar enbart om att presentera valen på ett annat sätt för att hjälpa människor att agera som de egentligen vill, men inte alltid förmår. Helt enkelt att göra det lättare att välja rätt.

Expempel på nudging
Ett av de mest kända exemplen på nudging är ”flugan i pissoaren”. På Schiphols flygplats satte man ett klistermärke i form av en fluga i pissoarerna, vilket uppmuntrade kissande män att försöka pricka flugan. Bredvidkissandet minskade med hela 80% och städkostnaderna blev lägre.
Andra exempel på nudging är att presentera det vegetariska alternativet överst på menyn och därigenom få fler att välja grönt eller att ställa in kontorets skrivare med dubbelsidig utskrift som förval för att minska pappersförbrukningen.
I sin enklaste form kan nudging handla om att lyfta vilket mervärde man får med era produkter och tjänster. Ett annat sätt är att visa upp kundrecensioner för era produkter eller tjänster. Människor litar mer på andra människor än på företag och ser vi att andra är nöjda med en produkt eller tjänst kan det vara den lilla knuff vi behöver för att faktiskt genomföra ett köp.
Nudging handlar om att förstå din kund
Marknadsföring handlar i mina ögon lite för ofta om att sälja mer oavsett om kunden vill köpa eller inte, och det är en taktik som inte gynnar någon. Det är inte hållbart för miljön, kunden känner sig ofta missnöjd och du som företag får inte lojala kunder. Jag tror att fler företag behöver tänka hållbart. Det behöver inte betyda att sälja mindre, utan mer att rikta sig med rätt budskap till rätt kunder – de som verkligen har behov av dina produkter eller tjänster.
Genom att använda nudging inom kommunikation kan du guida dina kunder till rätt beslut och göra det lättare för dem att välja rätt. Det är ingen mening med att lägga ner stora resurser på att skapa snygg layout och fyndig kommunikation om den ändå inte når fram till dina kunder och får dem att agera som du tänkt.
Läs mer om hållbar och äkta kommunikation.

Jag tror därför att all bra kommunikation, precis som nudging, börjar i ”varför”. Vad är syftet med din verksamhet och vad vill du uppnå med din kommunikation? Vilka problem brottas dina kunder med och hur kan just dina produkter och tjänster lösa dessa problem? För att lyckas krävs att du känner dina kunder och vet vilka värden och parametrar som är avgörande för dem. Du måste förstå din kund och sedan förenkla för kunden.
Nudging gör det lätt att välja rätt
Jag försöker själv att tänka hållbart i allt jag gör, både privat, i mitt företag och i arbetet med mina kunder. Därför tilltalas jag av nudging, som handlar om att förstå mänskliga beteenden och varför vi inte alltid gör val som är bra för oss själva, andra och samhället i stort. Nudging handlar om att använda den förståelsen för att anpassa beslutsmiljöer och kommunikation och ge en lätt knuff i rätt riktning så att människor lättare kan göra bättre val.
Nudging gör det lätt att välja rätt. Behöver du hjälp med din kommunikation? Jag ger dig en knuff i rätt riktning och tillsammans skapar vi kommunikation som knuffar dina kunder till rätt beslut.