Nudge Kommunikation är en kommunikationsbyrå med fokus på äkta och hållbar kommunikation. Vad menar jag med det? I det här inlägget dyker jag djupare i vad jag menar med begreppen äkta och hållbar.
Hållbar kommunikation är långsiktig
Hållbar kommunikation handlar för mig om att vara ärlig, relevant och långsiktig. Att lyfta blicken från kortsiktiga försäljnings- eller budgetmål och att planera på längre sikt än nästa kampanj eller årets Black Friday-erbjudande. Det handlar om att se företagets utveckling ur ett långsiktigt perspektiv och att hela tiden ha de övergripande målen och visionen för ögonen.

Det handlar också om att ta fram budskap som håller över tid, oberoende av trender. Budskap som går att utveckla och håller i framtiden. Det tror jag att de gör om de fångar kärnan i din verksamhet och förmedlar ditt varför på ett sätt som får dina kunder att både förstå och känna det du gör. Ärliga budskap som inte överdriver eller skönmålar utan långsiktigt bygger ditt varumärke.
Hållbar kommunikation måste också vara relevant. Att skapa innehåll eller driva trafik till din hemsida är inte ett mål i sig, utan ett medel för att nå dina långsiktiga mål och få dina kunder att välja rätt.
I mitt arbete med dig som kund innebär det att mina förslag ur ett resursperspektiv ska vara hållbara för dig. Jag kommer inte att sätta mål som du inte kan uppfylla eller presentera storslagna kampanjer som du inte har resurser att genomföra.
Kommunikation som långsiktigt stärker ditt varumärke
Hållbar kommunikation handlar i mina ögon också om att skapa en grund för varaktiga och långsiktiga kundrelationer genom att tänka varumärkesbyggande.
För varumärket är en av företagets viktigaste tillgångar och bra varumärkeskommunikation måste genomsyra allt. Det är ett långsiktigt arbete som det lång tid att bygga upp, men kan ta sekunder att rasera.
Jag köpte förr alltid diskmedlet Yes eftersom jag köpte deras slogan ”diskkraft du kan lita på” och löftet om att vara det drygaste och mest effektiva diskmedlet. Dessutom köpte alla andra Yes. De utsågs 2014 till Sveriges starkaste varumärke.
Men 2015 skärpte EU reglerna för tensider i diskmedel och tillverkaren Procter & Gamble smög bort Svanen-märket från Yes-förpackningarna. Ett år senare läste jag om detta via Naturskyddsföreningen. Tillverkaren hade fått dispens från Svanen under en period för att hitta en ersättning till de miljöfarliga tensiderna, men det gjordes aldrig. Yes förlorade sin Svanenmärkning och måste nu ha texten ”Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer” på baksidan.
Det raserade varumärket Yes för mig, för all framtid. Det spelar ingen roll om receptet ändras och de får tillbaka Svanen-märkningen. Jag väljer numera annat diskmedel.
Vikten av att vara transparent, ärlig och autentisk
Det för oss in på vikten av att vara transparent, ärlig och autentisk. Hållbar kommunikation måste vara äkta. Du kan inte säga en sak och göra en annan – kunderna genomskådar dig, det skadar ditt varumärke och de väljer en annan leverantör i stället.
Kommunikation handlar både om det du säger och det du gör. Det är inte bara det du visar på din hemsida eller i dina sociala medier som bygger hållbar kommunikation, utan även det du och alla andra anställda gör och visar – i kundmötet, i telefon, i leveransen, i uppföljningen. Lova inte saker du inte kan hålla och tänj inte på sanningen.
För det har visat sig att äkthet hamnar högt på listan över faktorer som verkligen driver försäljning. Att företaget och varumärket upplevs ha ett äkta syfte är viktigare än att produkten eller tjänsten håller hög kvalitet.

I arbetet med dig som kund innebär det att jag inte kommer att hjälpa dig att sätta upp någon falsk fasad eller marknadsföra något som du inte kan leverera. Jag vill förstå vad dina kunder behöver, fånga det som är unikt med din verksamhet och förmedla den bilden vidare till dina kunder.
För mig personligen innebär äkta kommunikation också att vara öppen och ärlig med vem jag är och hur jag känner. Har jag en dålig dag eller om något har hänt som upptar mina tankar så kommer jag att berätta det. Under mina första två år med IVF-försök och missfall berättade jag inte för någon, och gav på det sättet inte andra någon chans att försöka förstå eller hjälpa. Det enda det gjorde var att göra det svårare både för dem och för mig.
Det innebär också att våga uttrycka tvivel och osäkerhet. Att våga tala om när jag inte vet eller inte kan. Vissa håller inte med om det – utan tycker att det är bättre att vara ”manligt självsäker” och tänja på sanningen, för förmodligen kommer ingen att upptäcka det ändå. Men det är inte sådan jag är. Jag tror på ett mänskligare och ärligare affärsliv. Vi är alla bara människor.
Hållbar kommunikation eller hållbarhetskommunikation?
Sammanfattningsvis handlar äkta och hållbar kommunikation om att arbeta långsiktigt och att vara transparent och ärlig. Det gäller oavsett vilken verksamhet du har och vad det är du vill kommunicera.
Hållbarhetskommunkation handlar mer om att kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Är hållbarhetskommunikation alltid hållbar kommunikation? Tyvärr inte. Det finns företag som sysslar mycket med hållbarhetskommunikation, men som bara lyfter fram vissa delar för att skapa en bild av sig själva som hållbara, men som när man gräver lite djupare inte stämmer. Det är det som kallas för greenwashing – eller att vara oärlig.
Fler företag behöver tänka hållbart
Mitt företag heter Nudge Kommunikation av en anledning. Nudging handlar om att förstå mänskliga beteenden och varför vi inte alltid gör val som är bra för oss själva, andra och samhället i stort. Nudging handlar om att göra det lättare att välja rätt. Läs mer om nudging här.
Inte heller elefanten i logotypen är vald av en slump. Elefanten har blivit offer för människans ohållbara livsstil och jag tror att fler företag behöver tänka hållbart.
Jag försöker själv att tänka hållbart i allt jag gör, både privat, i mitt företag och i arbetet med mina kunder. Hållbar kommunikation behöver inte betyda att sälja mindre, utan mer om att rikta sig med rätt budskap till rätt kunder – de som verkligen har ett behov av dina produkter eller tjänster.
Behöver du hjälp med hållbar kommunikation eller hållbarhetskommunikation? Kontakta mig.