Skapa bättre vanor med temptation bundling

Hamnar du ofta i soffan framför Netflix trots att du vet att det vore bättre för dig att ta en promenad? Äter du onyttigt trots att du egentligen skulle vilja äta bättre? Scrollar du på sociala medier i stället för att ta tag i bokföringen som måste göras eller den fulla inboxen som behöver rensas?

Vi brottas alla med vår egen viljestyrka varje dag och ofta vinner det som ger oss belöning direkt framför det som är bättre för oss i längden. Det är så vi fungerar och det är därför vi fastnar framför serier på Netflix eller slösurfar på mobilen i stället för att ta oss i väg och träna, ta tag i den växande tvätthögen eller strukturera mapparna på datorn. 

För det som är viktigt och bra för hälsan, ekonomin eller miljön i längden är sällan bråttom. Vi kan lika gärna göra det imorgon.  

Är du en person som ofta prokrastinerar och har svårt att hitta inre motivation att ta tag i surdegar och långsiktiga mål? Då kan du ha nytta av veckans nudgingtips som handlar om temptation bundling. 

Vad är temptation bundling?

Uttrycket “temptation bundling” myntades av Katherine Milkman, beteendeekonom och professor vid The Wharton School of the University of Pennsylvania och innebär helt enkelt att du parar ihop något du älskar med något du tycker är mindre roligt och därför har svårt att få gjort. Det är helt enkelt en smart metod för att använda belöningar. 

Du utnyttjar det du finner stort nöje i att göra – alla dina ”guilty pleasures” som ger omedelbar tillfredsställelse – för att få viljestyrka att också få gjort det du inte vill göra men som för med sig mer långsiktiga fördelar.

Skillnaden mellan temptation bundling och självbelöning

Med hjälp av temptation bundling kan du slå två flugor i en smäll genom att göra det du vill och det du borde samtidigt. Men bara samtidigt. Det ena händer inte utan det andra. Belöningarna är alltså inte något du gör efter att du har gjort det du ska, utan på samma gång som det som är mindre roligt. 

Glass efter träning = självbelöning
Glass när du tränar = temptation bundling

Så använder du temptation bundling

  • Gör en lista med allt du älskar att göra. (Var ärlig och ta med alla dina guilty pleasures!)
  • Gör en annan lista med allt du borde, måste, vill – men sällan har någon större lust att göra.
  • Försök sedan att para ihop dina mindre lustfyllda aktiviteter med något du älskar.
  • Bestäm dig för att inte göra det du älskar utan att samtidigt utföra den tråkigare uppgiften.

Exempelvis bestämmer du dig för att bara lyssna på favoritpodden när du promenerar, att bara se favoritserien på Netflix när du sitter på motionscykeln eller stryker tvätt eller att du bara får äta godis samtidigt som du gör månadens bokföring eller rensar inboxen.

Du kanske har hört att multitasking är omöjligt, men det är inte helt sant, så länge uppgifterna inte tävlar om samma mentala resurser. Tänk på det när du parar ihop dina uppgifter.

Ju mer det blir en del av dina rutiner, desto mer kommer hjärnan att associera aktiviteterna med varandra.

Inget magiskt piller men en start på nya vanor

Det låter ju enkelt, men vad är haken då…? Ja, effekten varar inte för evigt, åtminstone inte för de flesta. Du behöver också ha ett visst mått av självkontroll. Temptation bundling bygger på frivillighet och vilja och du måste hålla fast vid din egen plan. Börjar du göra avsteg från planen och tillåta dig att få belöningen utan att samtidigt göra det andra så faller det snart.

Se temptation bundling som en kickstart till bättre vanor. Genom att belöna dig själv samtidigt som du gör något som är bra för dig, men mindre roligt, kan du förhoppningsvis efter en tid börja njuta av den nya vanan i sig.

Nyckeln till att komma in i bättre vanor är kanske inte att säga ”nej” till det du älskar, utan att hitta rätt tillfälle att säga ”ja” – och det kan du göra med hjälp av temptation bundling.

Temptation bundling för att ge andra en knuff

Det ligger kanske närmast till hands att använda temptation bundling som en snudge (self-nudge) för att få dig själv att ta tag i saker. Men med lite fantasi kan du också använda tekniken även för att få andra att göra sådant som de upplever som tråkigt eller meningslöst. För i grund och botten handlar temptation bundling om att göra tråkiga uppgifter roligare. Om människor tycker att något är roligt att göra så ökar sannolikheten att de faktiskt gör det. 

Minns du Volkswagens kampanj Rolighetsteorin från 2010? Så här efter ”Dieselgate” kan jag tycka att det ligger lite greenwashing över kampanjen, som syftade till att presentera Volkswagens miljöprogram BlueMotion Technologies, men de beteendeexperiment som gjordes inom ramen för kampanjen visar att temptation bundling verkligen fungerar.

I ett av experimenten – Pianotrappan – uppmuntrades människor att ta den vanliga trappan i stället för rulltrappan genom trappan gjordes om till ett piano, som spelade när man gick på tangenterna i trappstegen. Man gjorde det roligare att ta trappan. Resultatet – 66% fler tog trappan istället för rulltrappan. (Filmen har för övrigt drygt 23 miljoner visningar på YouTube… – gör det rätt så blir det kanske viralt!) 

Andra exempel från kampanjen är hastighetslotteriet och tomglasspelet som båda gör tråkiga vardagsuppgifter som att hålla hastighetsbegränsningen eller panta tomglas roligare. 

Vill du ha hjälp att nudgea dina kunder till bättre beteenden? Kontakta mig!

Källor och inspiration till inlägget:
https://jamesclear.com/temptation-bundling

https://forge.medium.com/use-temptation-bundling-to-create-better-habits-46ada663fb1d

https://blog.doist.com/temptation-bundling/

Följ mig på Instagram för fler tips om hur du kan använda nudging i din vardag – för att nudga dig själv och dina kunder till bättre beslut – @nudge_kommunikation

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av webbplatsen. Om du fortsätter att surfa antar vi att du godkänner detta.

%d bloggare gillar detta: