fbpx

Elefanten – en viktig symbol

Elefanten i Nudge Kommunikations logga är en viktig symbol. Jag tycker om elefanter och de har många egenskaper som är viktiga för mig, både som privatperson och i mitt företagande.  

Elefanter är intelligenta och känslosamma djur. De kan skratta, leka och sörja, precis som vi människor. När de inte har träffats på länge ger de varandra ett varmt välkomnande och när någon i hjorden dör sörjer de länge. De är flockdjur som tar hand om varandra och löser sina problem tillsammans och trots sin storlek är de smidiga och snabba. 

Det här är egenskaper som är viktiga även för Nudge Kommunikation – empati, samarbete och flexibilitet.

Lyssnar på djupet

Elefanten står stadigt med fötterna på jorden och har stora öron. Jag är också jordnära och försöker att lyssna på djupet. Jag lyssnar på omvärlden, på dig som kund och på dina kunder, för att försöka förstå och tillgodose era behov. 

Elefanten har dessutom blivit en symbol för nudging. Begreppet beskrevs först av nobelpristagarna Richard Thaler och Cass Sunstein i boken Nudge: Improving decisions about health, wealth and happiness (2008). De lanserade teorin om hur människor kan fatta klokare beslut om de får en knuff i rätt riktning och använde för att illustrera detta av en elefantmamma som varsamt knuffar sin unge framför sig. 

Hållbar kommunikation

Elefanten har blivit offer för människans ohållbara livsstil och jag tror att fler företag behöver tänka hållbart. Jag försöker själv att tänka hållbart i allt jag gör, både privat, i mitt företag och i arbetet med mina kunder. Därför tilltalas jag av nudging, som handlar om att förstå mänskliga beteenden och varför vi inte alltid gör val som är bra för oss själva, andra och samhället i stort. Nudging handlar om att använda den förståelsen för att anpassa beslutsmiljöer och kommunikation och ge en lätt knuff i rätt riktning så att människor lättare kan göra bättre val. (Läs mer om nudging)

En gång i tiden fanns miljontals elefanter i Afrika och Asien, men idag dödas 55 elefanter per dag i tjuvjakt. Nudge Kommunikation stödjer elefanterna genom att vara planetfadder hos WWF, vilket är ett litet bidrag till att stoppa tjuvjakt och att skapa fler och bättre områden för utrotningshotade arter. Bli planetfadder du också! 

Symboler skapar igenkänning

Det här var berättelsen om varför elefanten återfinns i Nudge Kommunikations logga. Att använda en symbol i ditt företags logotyp skapar igenkänning och säger ofta direkt något om vad det är för företag. Vi minns dessutom bilder bättre än text. Behöver du hjälp med logotyp eller ditt företags grafiska profil? Jag hjälper dig gärna. 

“If anyone wants to know what elephants are like, they are like people only more so”

Peter Corneille

Fler inlägg

Upptäck mer från Nudge Kommunikation

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av webbplatsen. Om du fortsätter att surfa antar vi att du godkänner detta.